Jak wzbudzić w dziecku zainteresowanie muzyką?

Bardzo często słysząc o ogromnym wpływie muzyki na rozwój dzieci i młodzieży wpadamy na pomysł, żeby zapisać nasze dziecko na zajęcia gry na instrumencie. Czy jest to dobry pomysł, jeśli nie wychodzi bezpośrednio od dziecka?

Odpowiedź jest oczywiście negatywna. Żadne zajęcia dodatkowe nie staną się pasją dziecka, jeśli będzie ono do nich zmuszane, bądź też zachęcane poprzez drobne manipulacje (jak będziesz ćwiczył na instrumencie będziesz mógł pograć w grę, itp.). Motywacja w przypadku takich zajęć musi być wewnętrzna, wtedy dziecko z przyjemnością będzie w nich uczestniczyć i pokonywać kolejne stawiane przed nim wyzwania edukacyjne.

W jaki sposób zatem zachęcić dzieci do sięgnięcia po instrument?

Najłatwiej poprzez oswajanie dzieci z muzyką już od najmłodszych lat. Słuch u dzieci zaczyna rozwijać się już od 16 tygodnia życia, zatem mamy będące w ciąży już wtedy możemy słuchać muzyki wpływającej pozytywnie na rozwój mózgu – udowodniono bowiem, że muzyka Mozarta, Bacha, czy Vivaldiego zwiększa liczbę komórek nerwowych oraz połączeń między obydwoma półkulami mózgu.

W późniejszym okresie życia dziecka muzyka w dalszym ciągu ma olbrzymi wpływ na rozwój funkcji poznawczych, koncentracji, pamięci, czy koordynację ruchową. Warto od najmłodszych lat wykorzystywać muzykę, instrumenty muzyczne (grzechotki, cymbałki, ukulele) w zabawie z dzieckiem. Możemy włączyć też do wspólnych zabaw taniec.

Pokażemy w ten sposób dziecku ile radości wnosi w życie muzyka, że jest czymś naturalnym i bardzo przyjemnym. Możemy również uczestniczyć w koncertach przygotowanych specjalnie dla dzieci, podczas których dzieci mogą z bliska obejrzeć instrumenty, a także spontanicznie w nich uczestniczyć. Zdarzają się również takie wydarzenia, podczas których dzieci mogą zagrać wspólnie z profesjonalnymi muzykami, a nawet zadyrygować orkiestrą!

Nie ma lepszej drogi do wzbudzenia w dzieciach chęci nauki gry na instrumencie jak wspólne przeżywanie, czy tworzenie muzyki. Dziecko wychowywane w świecie dźwięków samo zacznie zakochiwać się w brzmieniu instrumentów, a w konsekwencji samodzielnie poszukiwać nowych współbrzmień, melodii. Dziecko, które czuje wsparcie i zaangażowanie swoich Rodziców, chętniej będzie pokonywało mozolną drogę do swobodnej gry na instrumencie.

Stało się – dziecko rozpoczyna naukę gry na wymarzonym instrumencie. Co dalej?

Rodzicu, Twoja rola nie kończy się w tym momencie. Można nawet powiedzieć, że staje się coraz ważniejsza, bowiem nauka gry na instrumencie nie jest najprostszą rzeczą na świecie. Skoordynowanie pracy rąk i głowy to nie lada wysiłek i podczas tej pracy niejednokrotnie zdarzą się kryzysy i momenty zwątpienia.

Ważne jest to, żeby nieustannie utrzymywać zainteresowanie muzyką – chodzić na koncerty, warsztaty, wspierać wszechstronny rozwój zainteresowań. Równie ważne jest słuchanie muzyki w domu, organizowanie dziecku występów domowych oraz szkolnych, nagradzanie za wysiłek włożony w naukę, nawet jeśli nie zawsze efekty będą spektakularne.

Wspaniałe efekty przynosi również wspólna nauka Rodzica z dzieckiem a w konsekwencji wspólne muzykowanie. Nie ma lepszej drogi do spędzania wartościowego czasu razem! W Akademii Gitary często organizujemy wspólne zajęcia dla Rodziców z ich pociechami i są to jedne z naszych ulubionych zajęć. Wspaniale jest obserwować jak Rodzice i dzieci wspierają się nawzajem, motywują do wspólnych ćwiczeń i razem stawiają czoła wyzwaniom, na przykład wspólnie występując na koncertach.

Zatem – zabierzmy się do wspólnego muzykowania i cieszenia się muzyką!

 

A w Akademii Gitary mamy ostatnie wolne miejsca na zajęcia prowadzone na Kabatach oraz w Mysiadle – zapraszamy do zapisów: biuro@guitaracademy.edu.pl, bądź telefonicznie: 500 049 463.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *