Jak długo moje dziecko powinno ćwiczyć na instrumencie?

Nauka gry na instrumencie wydaje nam się zajęciem skomplikowanym, żmudnym, a przede wszystkim czasochłonnym. Bardzo często Rodzice zastanawiają się, jak długo dziecko powinno ćwiczyć, żeby osiągnęło wymarzone, najchętniej mierzalne efekty. Niestety, na to pytanie nie ma jednoznacznej odpowiedzi, a najbardziej właściwa wydaje się być odpowiedź: to zależy.

Długość czasu poświęconego ćwiczeniu na instrumencie będzie zależna od wieku dzieci, szybkości z jaką dziecko się uczy, czy też trudności zadanego programu muzycznego.

Początkujący adept sztuki muzycznej będzie potrzebował dużo mniej czasu na ćwiczenie niż zaawansowany. Dziecko rozpoczynające naukę (zwykle w wieku 7-8 lat) ma mniejszą umiejętność koncentrowania się. Niewskazane jest dla niego ćwiczenie pod dyktando zegarka, często stające się ćwiczeniem mechanicznym, bezrefleksyjnym. Ćwiczenie oparte na powtarzaniu bez korekcji ewentualnych błędów grozi niebezpieczeństwem wyrobienia złych nawyków, których ciężko będzie się pozbyć. Dla dzieci lepszą opcją byłoby w tej sytuacji ćwiczenie skoncentrowane na zadaniu. Dobre, mierzalne efekty daje konkretna ilość powtórzeń danego miejsca przy koncentracji na poprawności technicznej, rytmicznej, muzycznej (w zależności od problemu).

Również u bardziej zaawansowanych uczniów dobrze działa konkretne ustalenie planu ćwiczenia, niekoniecznie ściśle powiązanego z zegarkiem. Muzyk, który ma przed sobą precyzyjnie postawione cele szybciej je osiągnie.

Następujące, zbyt ogólne cele:

– poćwiczę tę etiudę,

– przegram program

zamieniamy na konkretne:

– przez 10 minut poćwiczę na przykład konkretny schemat palców, zrobię z niego wprawkę grając go od różnych dźwięków, poćwiczę różnymi schematami rytmicznymi

– wyćwiczę 5 małych, trudnych miejsc w moich utworach w wolnym tempie.

 

To, co będzie się liczyło zarówno u początkującego, jak i bardziej zaawansowanego ucznia to systematyczność ćwiczenia (czyli zasada mniej, ale codziennie) oraz jego efektywność (czyli zasada mniej, ale mądrze). Tak, zachęcamy do tego, żeby ćwiczyć mniej :)… pod warunkiem, że takie ćwiczenie będzie maksymalnie skoncentrowane na rozwiązywaniu problemów.

 

Dziecko, rozpoczynające naukę gry na instrumencie będzie potrzebowało codziennie około 15-30 minut na powtórzenie zadanych ćwiczeń. W ustaleniu czasu ćwiczenia powinien pomóc nauczyciel oraz opiekun obserwujący ćwiczenie dziecka w domu.

Z biegiem czasu dziecko samo rozwinie w sobie umiejętność ustalania czasu niezbędnego do nauczenia się utworu, przygotowania do koncertu czy egzaminu w oparciu o wewnętrzną motywację. To ona powinna być motorem wszystkich działań, nie zegar odmierzający ustalony czas. Warto byłoby, aby Rodzic pilnujący uczniowskich obowiązków dbał o wzmacnianie wewnętrznej motywacji oraz o inspirowanie dziecka, zabieranie go na koncerty, pokazywanie muzycznego świata. Tak przygotowane dziecko chętniej będzie poświęcało swój czas na naukę.

 

A więcej o tym, jak powinno wyglądać efektywne ćwiczenie na instrumencie napiszemy w kolejnym artykule.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *